Het avontuur is begonnen, Bangkok.

15 januari 2019 - Bangkok, Thailand

Na een nieuwe, lange vlucht over de wilde oceanen en verschillende continenten, landde ik perfect op tijd in Bangkok. Ondanks dat de warmte mij direct omarmde en alles erop wees dat ik weer echt in Azië was beland, leek ik in een soort waas te zitten waardoor het allemaal niet echt binnendrong. Maar goed, ik had zonder moeite een taxi naar mijn hostel en kon onderweg mijn ogen uitkijken naar de grote gebouwen, oneindige lichtjes en het verkeer van deze slapeloze stad.

Ik kwam om 23:00 u lokale tijd aan bij mijn hostel en werd al direct nog een hoop feestende en drinkende mensen begroet. Dat was me een beetje overenthousiast en ik ging al direct in de twijfel over dit hostel. Maar je kunt ook wel eens minder vrolijk begroet worden.... Ik had een kleine kamer met 3 stapelbedden en bleek ook gelijk het enige meisje te zijn op de kamer....Hmmmm, oke dan.
Ik raakte wel gelijk in gesprek met een Amerikaanse jongen, Darious. Toen ik alles had gesetteld, deed ik in de zitplaats een sigaretje en werd aangesproken door een Nederlandse jongen en een Engelse, Max. Niet veel later wees Darious mij en Max de weg naar wat lekkere streetfood tentjes en binnen no-time had ik een heerlijk bord noodles voor mijn neus. Maar na bijna 20 uur reizen, was ik met een volle maag wel hard toe aan een dutje en ik sliep als een roos.

De volgende dag startte ik rustig op en na een lekker ontbijtje, een heerlijke verfrissende douch ben ik met Max op pad gegaan om iets te ontdekken van deze enerverende stad.

Bangkok was in mijn ogen -na alle verhalen die ik had gehoord van te voren- een vreselijke stad met een klamme smoklucht en een hoop drukte en vuil. Om eerlijk te zijn, viel dat echt heel erg mee. Vies is het eigenlijk helemaal niet, althans, je ziet niet overal vuilniszakken en troep liggen! De geur van de stad is apart, soms draait je maag bijna om van de verkeerde mix tussen uitlaatgassen en vis, maar soms danst de wierrook om je heen en maken de vele eettentjes langs de straten je spontaan heel hongerig.

We kwamen een man tegen die ons een soort Tempeltourtje aanbood voor 20 Bath en hij zou ons afzetten bij een boot om daarna verder te gaan over de rivier die dwars door de stad loopt.
Bangkok bevat inmiddels zo'n 400 boeddhistische tempels en als je er een paar hebt gezien, heb je ze allemaal wel gezien. Hetzelfde als in Indonesië  dus. Het was wel heel erg leuk om in een tuktuk door het wilde verkeer te scheuren, al was onze chauffeur af en toe wel de weg kwijt. Tijdens één van onze tempelbezoekjes, waar blijkbaar heel weinig toeristen kwamen, raakte we in gesprek met een Thaise man die het toezicht hield hier. Zijn Engels was niet heel erg goed, dus het kostte ons behoorlijk wat moeite om hem te volgen, maar hij vertelde ons van alles over de Tempels in Bangkok. Natuurlijk wilde hij ons ook op het hart drukken wat de Koninklijke familie voor hen betekend en dat is een zeer gevoelig onderwerp onder de Thaise bevolking.

We werden rond half 2 bij de boot gedropt, waar we achteraf wel een klein beetje zijn afgezet naar mijn idee, maar het boottochtje was wel heel erg leuk! We begonnen op het centrale, brede gedeelte van de Mae Nam Rivier, de belangrijkste rivier in Thailand die dwars door de bruisende hoofdstad loopt. Vervolgens vaarde we in kleinere wateren, wat een heel netwerk op zich was, met kruispunten en naambordjes. Langs de rivier, of ook veelal op de rivier staan hutjes en huisjes waar duidelijk gewoond wordt! Het is een zeer arm en oud gedeelte en zo af en toe hangen de stroomkabels slecht enkele centimeters boven het water. Het is een rivier met veel leven, soms kom je langs stukken waar tientallen grote karpers zwemmen en we zagen een kleine krokodil ergens aan de kant relaxen. Het was helaas niet zo zonnig, waardoor het behoorlijk benauwd was geworden. Gelukkig stond er een wat koeler briesje op het water en keken we onze ogen uit naar de beelden die zijn aan de oevers afspeelde.
Aan het einde werden we bij een heel groot tempelcomplex afgezet, samen met tig andere toeristen. Het was een continue stroom van bootjes die toeristen dropten of weer meenamen.
Het was een prachtig tafereel en heel even spiegelde de zon een glinsterend effect op de rijkversierde torens. Na een rondje gelopen te hebben, besloten we de toenemende regenbui te ontlopen en staken we met een ferry de rivier over. We kwamen uit om een plek met vele eetkarretjes, waar we onze maag eindelijk konden vullen en regelde een tuktuk terug naar het hostel.

De rest van de middag ben ik in het hostel gebleven en na een goeie avondmaal bij een heel leuk, goedkoop tentje voegde Max en ik ons toe bij alle andere hostelgangers, waar ik beren leuke gesprekken had met een aantal Nederlanders en uiteindelijk ook de vroege uurtjes mee doorbracht op de meest gekke uitgaansplek die ik ooit heb gezien. Je moest dan ook op straat dansen met duizenden andere!

De volgende dag hebben Willem & ik ons aangesloten bij de plannen van Brenda & Niza. Een ware fiets/boottocht van 5 uur door Bangkok. We hadden het s'nachts na het stappen geboekt, typisch... Maar we waren met een leuk groepje en ondanks een taxiprobleempje waren we net op tijd met het Co van Kessel (fietsbureau).
Onze gehele groep bestond uit ongeveer 12 man en werd begeleid door 3 gidsen. De fietsjes waren gif geel, maar prima om een tijdje op rond te trappelen.

Het was een hele leuke tour, we fietsten door de meest onmogelijk kleine straatjes en steegjes, midden over een markt in China Town, dwars door huizen en gebouwen heen en stopte bij een mooie, grote tempel. Wat een avontuur, soms waren er momenten dat je niet eens wist waar je nu precies doorheen fietste en we reden over een klein sportveldje waar kinderen netjes in de rij stonden te zingen in hun mooie schooluniformen. Na een korte boottocht door de rivieren van de stad kwamen we net buiten het centrum in een stukje jungle terecht. De paadjes waren smal en leende zich niet voor een onschuldig scherp bochtje, maar het was heel even alsof we de stad helemaal hadden verlaten. Tot slot werd er een buffetje voor ons bereid in een afgelegen restaurantje aan het water. Het was een waar genot na zo'n tocht om het heerlijke eten te nuttigen in een momentje van rust vóór we de drukte weer indoken. De zon stond op het water en gaf een mooie glans aan de armoedige, in elkaar zakkende huisjes aan de overkant.

Het was een hele ervaring en net voor het donker waren we weer terug bij het bureau. Ik denk niet dat er een betere manier is om een complete impressie te krijgen van deze stad.
De avond vulde we met het vervolgen van onze verdere plannen, waardoor ik besloot een dag eerder uit Bangkok te vertrekken naar het noorden. We boekte met zijn vieren een nachtbus naar Chiang Mai voor de volgende avond. Er stond een busreis van 10 uur op ons te wachten de dag erna en dus hebben we onverwachts nog een paar leuke dansmoves uitgeprobeerd op Koh San Road. Onbetaalbaar veel gelachen.

Bangkok zat er weer een eind op. Onze laatste dag vulden we uiteindelijk met het bezoeken van een hooggelegen tempel midden in de stad, waar we een geweldig uitzicht kregen. Geweldig!

Beter laat dan nooit, deel ik als eerst met jullie mijn verslag over Bangkok, maar inmiddels zit ik al op de derde bestemming!, Dus even geduld voor de volgende, maar hij komt eraan!!

1. Adriaan van den Boomgaard:
    15 januari 2019
    Ha Rianne,

Weer een mooi en leuk verhaal! Top dat je weer leuke mede B. packers hebt leren kennen.
    Nou, de eerste week zit er weer op, maarrrrrr nog 3 in het vooruitzicht. De eerste week is sowieso geslaagd das duidelijk!!!!
    Kijken weer uit naar je volgend reisverslag.
    xxxxx

Papsie.
  2. Marion:
    15 januari 2019
    Keileuk om te lezen, je schrijft het weer zo op dat ik het gewoon als een film voor me zie. Je hebt het weer goed voor elkaar zo te lezen, genietse nog, knuffel xx
  3. Peter:
    16 januari 2019
    Schitterend Rianne! Ga zo door en geniet met volle teugen!
    Peter