Een reis die alle verwachtingen overtrof!

21 februari 2023 - Middelburg, Nederland

Het is inmiddels maandag 20 februari. Het slaap te kort in weer ingehaald, de tassen zijn uitgepakt en opgeruimd. De zwierige zomerkleding heeft weer ruimte gemaakt voor dikke truien, jassen en lange spijkerbroeken. En de eerste werkdag zit er alweer op.
En alsof Zuid-Afrika letterlijk en figuurlijk heel erg ver weg lijkt, is het normale leven weer begonnen.

De laatste avond in het hostel was niet zo spectaculair afgelopen als de avond daarvoor. We hadden onszelf en al onze spullen tijdens de duisternis van de Load-Shedding klaargemaakt voor de lange reis die ons te wachten stond.
Omdat we met Qatar vlogen en daardoor een overstap in Doha moesten maken, zou de hele vlucht bijna 18 uur gaan duren. Bali is serieus net zo lang vliegen. Een flinke omweg dus.

Na het ontbijt namen we afscheid van de laatste bekende gezichten. We hebben de gehele reis ontzettend veel mensen ontmoet. Of het nu voor een dag was of slechts een paar uur, 99% van de mensen die je ontmoet zie je nooit meer en worden na het uitzwaaien niet meer dan een beeld vast gegrift in je herinneringen. Net als alle ongelooflijke avonturen die Lisa en ik in 3 weken hebben meegemaakt, allemaal op het netvlies gebrand.
Maar toch, die laatste keer iemand uitzwaaien is anders dan de rest tijdens een reis. Het is een soort definitieve bevestiging, de realiteit niet meer te omzeilen is, het moment dat de reis naar huis echt is begonnen.

Op 29 januari stapte Lisa & ik het vliegtuig in, niet wetende wat ons te wachten stond. Slechts de kennis over Zuid-Afrika opgedaan uit boeken, internet en verhalen van andere. We hadden ons best gedaan zo min mogelijk verwachtingen te creëren en alles simpelweg op ons af te laten komen. Een uitdaging op zich om samen zo'n reis te doen, zou het goed gaan of zouden we elkaar helemaal uitkotsen na 3 weken? We hadden beide nog nooit zo'n reis met een vriendin gemaakt, maar het vertrouwen dat het goed zou komen was wel heel erg sterk.

Op 19 februari stapte Lisa & ik het vliegtuig weer uit op Amsterdam. Nog steeds lagen we helemaal in een deuk als we spraken over onze grap over impala's. Het was dan misschien geen reis van maanden, maar in 3 weken hebben we zoveel meegemaakt en heeft Zuid-Afrika een hele diepe indruk bij ons allebei achtergelaten. Het is in ieder opzicht een gigantisch succes geworden en we zijn allebei verliefd geworden op de land.

Voordat ik deze reeks aan verhalen volledig afsluit heb ik hier nog enkele toevoegingen en daarbij wil ik iedereen ontzettend bedanken voor de leuke reacties en het meelezen! Hopelijk tot snel bij de volgende reis!

Ik kan iedereen die ooit twijfels heeft gehad over Zuid-Afrika één ding mee kunnen geven: Ga erheen en laat je verrassen door dit buitengewoon diverse land!!
Ja er zijn bepaalde dingen waar je rekening mee moet houden:
1. Niet overal zomaar de auto uitstappen of waardevolle spullen achterlaten in de auto en zorg dat ook rijdend je deuren op slot zijn.
2. Load-Shedding, wat betekend dat je soms uren geen elektriciteit hebt. En dus vaak ook geen wifi of warm (stromend) water. Afhankelijk waar je bent.
3. De afstanden zijn gigantisch, rijd zo min mogelijk in het donker en Google-Maps weet niet hoe de conditie van sommige wegen zijn.
4. Neem veel muggenspray en zonnebrandcrème mee. Je kunt Malaria oplopen aan de oostkant.
5. Je kunt bijna overal met je pinpas of CC betalen, maar cash is verstandig om bij je te hebben.
6. De wifi is vaak heel erg traag of doet het amper, dus kick vooral af van je telefoon.
7. Heb respect voor mens, dier en natuur en je wordt altijd met open armen ontvangen.
8. Negeer bedelaars, hoe goed je ook wilt zijn voor iedereen. Vooral in Kaapstad kan dat tot hele nare situaties leiden.
9. Maak een goed plan met de dingen die je echt wilt doen, maar wees voorbereid dat de kans bestaat dat een activiteit gecanceld kan worden.
10. Bijna alle toeristische attracties kosten geld.
11. Het weer kan in no-time omslaan, aan de oostkant is in de zomer veel regen. Aan de westkant heb je vooral te maken met bewolking/wind/extreem hoge temperaturen. Dit kan invloed hebben op je plannen.
12. Tot slot, Zuid-Afrika heeft een zeer heftige geschiedenis als het gaat over de ''verschillen'' tussen Zwart en Wit. Dat heb ik het niet alleen over de VOC tijd en slavernij, maar over de veel recentere Apartheid. Iets wat wel belangrijk is om wat meer over te weten.

Apartheid, hier zou ik nog een kleine toelichting over geven:
Apartheid is een Afrikaans woord, en gelijk het bekendste ter wereld. Met apartheid wordt het systeem van rassenscheiding bedoeld, dat van 1948 tot 1990 in Zuid-Afrika in werking was. Tijdens de apartheid hadden de blanken de macht, terwijl de zwarte bevolking als minderwaardig werd gezien en werd onderdrukt.

In 1948 werd de Apartheid officieel ingevoerd door een blanke politieke partij en het betekende dat de zwarte bevolking minderwaardig was aan de blanke bevolking. De blanken kregen de macht. In de praktijk betekende dit een scheiding van blank en zwart in het dagelijks leven. Aparte bussen en treinen, aparte ziekenhuizen, aparte woonwijken en zelfs scholen en toiletten waren gescheiden.
Zwarte mensen moesten minstens een kilometer van blanken wijken vandaan zitten. Als een blanken wijk groter werd, moesten de zwarte mensen ''opschuiven''. Zo zijn de schrijnende, treurige sloppenwijken ontstaan. Telkens je huis afbreken en opschuiven zorgde ervoor dat mensen niks konden opbouwen.
De Apartheid is dan wel volledig afgeschaft, maar de sporen zijn nog duidelijk zichtbaar.

District Six Museum: Het museum werd opgericht ter nagedachtenis aan de gedwongen verhuizing van 60.000 inwoners van verschillende rassen in District Six tijdens de apartheid, nadat de wijk werd uitgeroepen als ''White Group Area'' in de jaren '70.

1. Peter Vermeulen:
    22 februari 2023
    Het was weer heel leuk om je verhalen te lezen en je avonturen mee te beleven! Weer een hoofdstuk afgesloten en uitkijken naar de volgende trip! 😘😘👍
  2. Christien:
    22 februari 2023
    Wat een geweldige reis, met zoveel indrukken. Het was weer een genot omop deze manier en met de polarsteps van Lisa, met jullie mee te reizen. Bedankt voor deze belevenis ❤️❤️