De reis is begonnen!

1 februari 2023 - Graskop, Zuid-Afrika

We zitten inmiddels al bijna 2 dagen in Zuid-Afrika. Een land van armoede, de meest imposante zoogdieren, savannes die eeuwige droogte kennen, een uitgebreide geschiedenis als het gaan over zwart en wit, maar ook een ongekende hoeveelheid aan ongerepte jungle.

Onze reis begon met een lange en vermoeiende vlucht van Brussel naar Johannesburg, met een tussenstop in Cairo. Het eerste deel duurde slechts 4 uur en 20 minuten en met een beetje moeite wisten we onze Gate in Cairo te vinden. Onze ervaring op dit specifieke vliegveld, was niet bepaald fantastisch. Zodra je richting één van de landen gaat waar de standaarden een klein beetje anders liggen dan bij ons, kom je daar als blonde, blanke vrouw maar al te snel achter. ''Snel weg hier!'' Was het enige wat door ons hoofd ging.

De reis zette voort, nog bijna 8 uur naar Johannesburg en het echte avontuur kon beginnen. Goed slapen in een vliegtuig is bijna onmogelijk, met uitzonderingen daar gelaten, maar zelfs met de luxe van een vrije stoel tussen ons kwamen we amper aan ''nachtrust'' toe.

Veilig en wel landde we op geplande tijd en nadat onze troste rugzakjes over de band rolde wisten we niet hoe snel we frisse lucht moesten inademen. Een bakje koffie en opzoek naar de auto die we zouden huren voor de komende 8 dagen.
Alles ging vanaf dat moment soepeltjes en voor we het wisten zaten we op de weg met een gloednieuwe Renault Tryber.
Eén tamelijk, maar toch cruciaal detail, men rijd hier links en dus is de hele auto ook in spiegelbeeld. Dat was echt even wennen, maar gelukkig was het heel rustig op de weg en zaten we binnen no-time op de snelweg richting Graskop.

Dit was echter geen ritje van een uurtje, met de nodige tussenstops hadden we uiteindelijk een rit van 5 uur achter de rug zitten. Het  landschap was geen straf en heeft ons enorm verbaasd! We begonnen met uitgestrekte vlaktes, hier en daar wat bomen en kleine stadjes met vervallen huizen. Naarmate de weg vorderde werd het steeds groener en ineens zaten we de bosrijke en helder groene hooglanden. Lage wolken van regenachtige mist gleden als watervallen over de toppen en ondanks dat we uitgeput aftelde met het laatste uurtje keken we onze ogen uit. Natuurlijk wisten we dat Zuid-Afrika niet alleen dorren droogte was, maar dit hadden we ook niet verwacht.

Rond een uur of 2 kwamen we dan eindelijk aan bij ons eerste verblijf, Zur Alten Mine. Een prachtig gelegen boerderijtje, midden in de bergen en omringt door de natuur.
De warme zuiden zon hadden we al enige tijd geleden achter ons gelaten en door de nevelende mist was het niet zo warm, maar de geur van de van het verfrissende bos kwam ons tegemoet samen met een ongekende oase van rust.

We werden warm ontvangen door de gastvrouw en kregen alle nodige informatie over de boerderij, de omgeving en wees ons snel naar ons chaletje zodat we eindelijk konden uitrusten na de lange reis.

We kijken uit op de boerderij, met strakke grasvelden, een grote vijver vol lelies, hier en daar andere huisjes en in de verte de lichtjes van een nabij gelegen stad. De krekels zingen ononderbroken en fluitende vogeltjes maken er een vredige melodie van. '
Er is voor 2 nachten geboekt, als doel even bij te komen van de lange reis en daarna gaan we beginnen aan de tour door het Krugerpark. Maar, ik had hier makkelijk een week kunnen zitten.

Er zijn echter wel een aantal dingen waar we rekening mee moeten houden en één daarvan is ''Load-Sheddings'', dit zijn periodes op een dag dat de stroom in een regio volledig word uitgezet, dus simpel  gezegd, tussen 17:00 & 19:30 heb je bijvoorbeeld geen elektriciteit. Gelukkig word dit van te voren aangegeven en kun je je erop instellen.

Klein nadeel hiervan is wel, dat de wifi bijna niet werkt, je niet kunt douchen oid en met een zaklampje rond moet lopen. Tja, ik was zo moe dat ik van half 5 tot half 9 heb geslapen.

Dat was ook al heel snel onze eerste dag en ondanks dat we niet gelijk levend verbrandde door de Afrikaanse zon, was echt al een enorm goed begin.

1. Christien:
    1 februari 2023
    Mooi verhaal, geniet ook van al mooie foto's op insta en polarsteps🥰🥰🥰
  2. Marion:
    1 februari 2023
    Klinkt al heerlijk en heb foto's van Adriaan gezien die er een beetje bij horen en wauw! Prachtig!
  3. Peter Vermeulen:
    Het begin is veelbelovend! 👍😘