Een andere wereld...

13 februari 2023 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Cape Town: Het landschap leek compleet veranderd te zijn in die 2 uurtjes vliegen. De taxi rit van het vliegveld naar ons hostel deed ons heel snel beseffen dat we niet meer in het ongerepte safarigebied waren. Het was warm, heel erg warm en een breed scala aan geuren van uitlaatgassen, eten, afval en stadsleven kwamen ons zonder genade tegemoet. Van eindeloze krottenwijken net buiten de stad, tot aan hoge kantoorgebouwen van wereldberoemde merken. Er kwam behoorlijk wat op ons af en dat in een taxirit van slechts een half uurtje.

Hetgeen wat hier ook bij hoorde, was het langverwachte Hostel-leven! Via Hostelworld hadden we Atlantic Point Backpackers voor de eerste 2 nachten geboekt. Even kijken hoe dit zou bevallen, voornamelijk bij Lisa omdat zij hier helemaal nieuw in was, daarna zouden we de rest van ons verblijf in Kaapstad gaan uitstippelen.
Het hostel heeft hoge cijfers, is op het eerste gezicht leuk aangekleed, heeft een openbare keuken en een grote buitenplaats met een mini zwembadje. De grap is echter, Lisa was helemaal oké en ik had genoeg commentaar over bepaalde dingen.
''Bestaat er ook zoiets als, te verwent worden van leukere hostels?''

Het was op zich voor 2 nachten prima en de auto die we de volgende dag hadden opgehaald kon er veilig staan. Er was alleen heel erg weinig aanspraak, de meeste mensen waren nogal op zichzelf of zaten er voor langere tijd en hadden al genoeg vrienden gemaakt. Ook is het aanzienlijk anders of je alleen reist of met (in dit geval) z'n tweeën. Al betwijfel ik de aanspraak in dit hostel mocht ik toch alleen zijn. Lisa en ik waren er beide wel over eens dat dit hostel niet direct een aanrader was.

Onze eerste dag in Kaapstad was enorm wennen. Na bijna 2 weken rondrijden en volledig opgaan in Moeder Natuur, rust en cultuur leek het wel alsof we in een ander land terecht waren gekomen.
Het is een gigantische stad die vooral bekend is geworden door zijn geschiedenis en natuurlijk de Tafelberg.

Nadat we onze auto hadden opgehaald, weer geen Toyota Yaris, maar een Kia Piccanto en daarbij ook nog eens een automaat (waar ik niet zo blij mee was), zijn we eerst naar een groot winkelcentrum gegaan om wat nodige voorraden in te slaan.
Lisa was echter ontzettend blij met ons kleine automaatje, maar die had ook al eens in zulke auto's gereden en ik niet. Ik baalde er enorm van, dus Lisa mocht de komende dagen lekker achter het stuur. Hier in een grote stad, links rijdend even leren met automaat te rijden...? Sorry mensen, dat gaat mij net iets te ver uit mijn comfortzone. Na het weekend gaan we naar Stellebosch en daar is het niet zo hectisch, dus kan ik mooi ff oefenen.

Om de middag vol te maken zijn we naar Waterfront gegaan, één van de highlights van de stad. Waterfront is rond 1862 opgericht en was DE haven van de stad. Eind jaren 80 werden de havens opgeknapt en inmiddels is het een grote trekpleister voor toeristen. Dat het toeristische attractie is druipt overal vanaf, maar buitenom tig winkels, restaurants en ander entertainment wordt er ook nog echt gebruik gemaakt van de haven. Eerlijk is eerlijk, dat zou je niet direct zeggen als je er aankomt, maar het is wel de moeite waard om er toch even een kijkje te nemen.
Behalve de souvenirwinkeltjes, wat rondlopen en een late lunch zijn we er niet heel erg lang gebleven.

Op de één of andere manier ben ik al de hele vakantie niet erg vroeg wakker als het niet perse moet. Lisa daar en tegen zit geregeld al vanaf 7 uur vredig haar boeken te lezen tot ik eindelijk ontwaak. Deze ochtend was niet veel anders, dus nadat op het gemak ontbeten was en een warme douche, pakte we de tassen in en reden rond 10u eerst naar ons nieuwe hostel. Inchecken was pas om 15:00u, maar we wilde onze spullen niet in de auto laten liggen. We hebben wel gemerkt dat de kans aanzienlijk klein is dat er wat kan gebeuren met je auto, maar als het niet nodig is moet je het ook niet opzoeken.

De avond ervoor hadden we een geweldige tip gehad van een lieve Russische jongen over een wandelpad naast de kabelbaan van de Tafelberg. Hier zouden we een ongekend mooi uitzicht hebben over zowel de stad als Camps Bay, Seapoint en Lions Head.
Met allebei een 1,5liter fles water, een flinke laag zonnebrand en vol goeie moed begonnen we met de hike. Het was 11:30u en de zon was al vrij krachtig met een temperatuur van  28 graden. Maar toch, leek ons dit een prima idee!
Als ik voor mezelf praat, ging het redelijk. Oké, het zweet gutste uit bijna iedere porie en het tempo lag niet hoog, maar ik had verwacht dat mijn conditie slechter was.
Maar Lisa... Die had het iets zwaarder. Mevrouw heeft daarbij astma en vond het niet nodig haar puffer mee te nemen.
We hebben het gehaald naar de top in ongeveer 3 kwartier en op een klein schaduwplekje plofte we neer. Het uitzicht en de plek zelf was het meer dan waard en terwijl ik rustig aan het bijkomen was met een heerlijk Afrikaans gemberkoekje, kwam bij Lisa haar ontbijt er volledig uit. Gelukkig voelde ze zich daarna een stuk beter en ontdekte we aan de andere kant van de rots een prachtige plek om een tijdje te genieten.
Dit zijn wel wandelingen die je beter kunt doen als het wat koeler is of smorgens vroeg. Niet zoals Ri & Lies op een zeer hete dag rond het middag uur. Kloof Corner, heet deze trail. Is een kilometer lang ongeveer en het uitzichtpunt is ongeveer halverwege de grote Tafelberg.

We hadden een nieuw hostel, 91 Loop. Het welkom was al een stuk enthousiaster, het is daarbij een schoon en modern hostel. Wij zaten op een gemengde kamer van 20 bedden. De bedden zijn als het ware ingebouwd met een gordijntje aan het voeteneind zodat je nog steeds je privacy behoud. Daarbij hebben we ons hele verblijf met lekker veel mensen gekletst, het ontbijt van prima verzorgd en er was niks te merken van Load-Sheddings. << Ook in Kaapstad komen die dus voor.

We hebben in 5 dagen Kaapstad redelijk goed kunnen ontdekken en een heleboel gedaan. Daar schrijf ik een korter blog over die snel zal volgen.

1. Christien:
    13 februari 2023