Een reis verdeeld in twee.

10 februari 2023 - Durban, Zuid-Afrika

Midden in de Jungle vol melodieën gemaakt door alles wat er leeft of de witte verborgen zandstranden met ruisende woeste golven... Ik hoop dat ik het ooit zal waarmaken om een woonplaats te creëren op een plek die het allebei heeft. En ik heb al aardig wat potentiele plekjes bezocht die mijn hart hebben gestolen.

Ik weet niet zeker of ik dit al gedeeld had in één van mijn verhalen maar....

Voordat Lisa en ik dit avontuur begonnen hadden we ongetwijfeld heel erg veel zin om deze reis te gaan maken. Gek genoeg zag ik aardig wat beren op de weg, die enige onzekerheden in mij naar boven brachten. Links rijden, altijd op je hoede zijn en zouden de plannen die we gemaakt hadden ook daadwerkelijk goed uitpakken. Ik had nooit echt veel aandacht gegeven aan reizen door Afrika, het stond wel op mijn bucketlist, maar niet perse bovenaan.
Maar op het moment van vertrek had ik niet durven denken dat ik zo verliefd zou worden op Zuid-Afrika en hongerig zou worden om nog veel meer te ontdekken van dit continent! Links rijden, is een kwestie van wennen. Altijd maar op je hoede zijn is flauwekul. Uiteraard zijn er plekken waar je niet moet zijn of zomaar uit de auto moet stappen, maar zolang je naar je gevoel luistert en je gezonde verstand gebruikt is er niks aan de hand. Ieder land heeft zijn schaduwkanten, maar laten we heel eerlijk zijn, dat kleine overbevolkte landje van ons heeft ook schaduwkanten. Dus naar iedereen die te veel heeft geluisterd naar angst verhalen over Zuid-Afrika, vergeet ze en GA ERHEEN!

We hebben nog 8 dagen te gaan, voordat er een lange vlucht terug naar Nederland op ons wacht en er is nog zo veel te doen.

Van St. Lucia reden we naar Durban. Het was weer genieten van het landschap onderweg, zelfs deze rit van slechts 2,5u was de moeite waard.
Via Durban zouden we de volgende dag doorvliegen naar Kaapstad, dus we zaten niet ver van het vliegveld en hadden ook geen plannen op de stad te ontdekken. Bovendien waren de verhalen, ook van locals, wisselend als het ging om Durban. Het centrum zelf was ook heel erg crimineel en er waren niet direct plekken die je gezien Moest hebben.
Ons verblijf was wel heel erg fijn, aan een lange boulevard direct aan het strand. Waar wij zaten kon je niet zwemmen, maar vanaf een balkon konden we de rest van de middag heerlijk genieten van een boek, in de schaduw met de denderende golven op de achtergrond.
Er was veel hoogbouw langs de kust, weinig echte Afrikaanse kenmerken en het volk wat we langs zagen komen was voor het overgrote deel toerist. Zelfs de restaurantjes waren duidelijk ingericht naar toerisme en tijdens het diner was het een onmiskenbare trekpleister voor Engelse en Amerikanen. Het deed mij heel erg denken aan Jacó in Costa Rica. Zo'n plek waar je alleen voor een bepaalde reden heengaat, of je moet heel erg inspiratieloos zijn!

De tassen moesten extra goed ingepakt worden, want de volgende dag vlogen we. Nadat deze uiterst uitdagende taak voltooit was, hebben we spelletjes op bed zitten gespeeld en lekker op tijd gaan slapen.

We hadden een binnenlandse vlucht, maar moesten eerst afscheid nemen van onze auto. De locatie van inleveren was gewoon bij het vliegveld, maar we hadden geen idee waar precies. Gelukkig stond alles perfect aangegeven en alles ging vanaf dat moment moeiteloos. Oke, we moesten nog enige tijd wachten vóór we konden inchecken, maar het vliegveld in Durban is best mooi en comfortabel.
Er stond een heel klein vliegtuigje voor ons klaar en meer dan de helft was leeg. Er zat echter een wat irritante oudere man achter ons. Maar wij waren niet de enige die hij irriteerde, dus muziekje in en negeren. Hij deed niets meer dan praten en allerlei dingen vertellen over Kaapstad, dus het was ongetwijfeld met de goeie intenties, alleen hij had ook iets te diep in het glaasje gekeken.
Ach ja, gelukkig duurde de vlucht nog geen 2 uur en om 16:15u landde we op het gigantische vliegveld van Kaapstad.

Kaapstad, daar zijn we dan. Dit was misschien wel het punt waar we het meest naar uitkeken toen we dit avontuur begonnen. Iedereen die we onderweg tegenkwamen garandeerde ons dat we Kaapstad geweldig zouden vinden. De grote stad, het bruisende hart waar alle reizigers samen zouden komen. En de omgeving dwingt je de tijd te nemen hier.
Toch deden we ons best om zonder verwachtingen de stad te gaan ontdekken, maar dat werd toch wel heel moeilijk.

We zullen het snel weten, wat maakt Kaapstad zo fantastisch? Het tweede deel van de reis is begonnen!

1. Peter Vermeulen:
    Geweldig! Geniet ook van Kaapstad! 😘
  2. Laila:
    10 februari 2023
    Rianne wat heerlijk om je verhaal weer te kunnen lezen.Enjoy thuis adventure😃
  3. Marion:
    10 februari 2023
    Ik ben zooo benieuwd hoe Kaapstad zal zijn!! Dus benieuwd naar je volgende verhaal😍